Przedszkole w Ulimiu

ul.Główna 1A

66-446, Ulim

tel. 792505058

przedszkole.ulim@deszczno.pl

Zabawy z kodowaniem

W ramach realizacji kwietniowej tematyki kompleksowej „Wiosna na wsi” dzieci z grupy II poszerzały swoje wiadomości na temat zwierząt  hodowanych spotykanych w wiejskim  gospodarstwie. Dużą atrakcją było dla nich spotkanie z Blue- Botem – interaktywną zabawką, która, po zaprogramowaniu, sama poruszała się po macie przedstawiającej wiejską zagrodę.

Zajęcia zatytułowane „Domy zwierząt wiejskich” rozpoczęliśmy od wysłuchania wiersza Iwony Fabiszewskiej „Domy zwierząt” i rozmowy na temat ich mieszkańców. Kolejnym zadaniem było przyporządkowywanie zwierzętom miejsc zamieszkania. Podczas zabawy ruchowej przy muzyce, dzieci „zamieniły się” w zwierzęta: kury, krówki, świnki i koniki, zgodnie z kolorem kółeczka przyczepionego do bluzki. Gdy grała muzyka, wesoło hasały na łące, gdy milkła – szybko udawały się do swoich domków wyznaczonych kolorowymi obręczami, przeliczały liczbę domowników, a następnie wymieniały się kółkami i kontynuowały zabawę.

Kolejnym zadaniem, wykonywanym w parach, było doprowadzenie zabłąkanego dziecka – źrebaczka, prosiaczka, cielątka czy kurczątka do jego domu, za pomocą informacji dotykowej. Gdy dziecko – osoba prowadząca dotykała głowy „zwierzątka,  robiło ono jeden krok do przodu, gdy dotykała prawego ramienia – skręcało w prawo, gdy lewego – skręcało w lewo.

Na koniec zajęć, w zabawie „Zbuduj domek dla swojego zwierzątka”, z wykorzystaniem kolorowych patyczków, dzieci miały okazję wykazania się swoją wyobraźnią i pomysłowością przy projektowaniu budynku dla wybranego zwierzątka.

Czy nauka programowania ma sens w przypadku przedszkolaków? Tak, bo w trakcie zabaw z kodami dzieci koncentrują się na wyszukiwaniu rozwiązań (jednego lub wielu), przez co wzrasta ich poczucie własnej wartości. Czują się zauważone i docenione, co w konsekwencji przyspiesza i czyni bardziej efektywnym proces przyswajania przez nie informacji i rozwoju nowych umiejętności. Zabawy z kodowaniem są pełne radości: otwierają umysły, rozwijają umiejętności logicznego myślenia, rozumowania i wnioskowania, kształcą wyobraźnię i kreatywność dzieci, a także doskonalą umiejętność współdziałania z innymi.

 

NA GÓRĘ