Dla dziecka 3 - letniego moment pójścia do przedszkola to istotny przełom, który odbija się na jego dalszym życiu. Jest to niewątpliwie sytuacja budząca silne emocje. Dziecko czuje się wyrwane z rodzinnego układu, który gwarantuje mu poczucie stabilności i rozumienia tego, co się wokół niego dzieje. Maluch z dnia na dzień zostaje wrzucony w nieznane środowisko. Musi przystosować się do: - warunków nowego otoczenia i wymagań związanych z korzystaniem z urządzeń i wyposażenia przedszkola, - nawiązywania kontaktów interpersonalnych z nieznajomymi ludźmi; - przebywania w licznej grupie rówieśników, - wymagań stawianych w zakresie czynności samoobsługowych i sposobów odnoszenia się do partnerów interakcji, - zmiany dotychczasowych sposobów zaspokajania potrzeb emocjonalnych i biologicznych; - zdobywania szybkiej orientacji w środowisku materialnym przedszkola, - zmiany rytmu i trybu życia, organizacji dnia, - braku oparcia w osobach bliskich w sytuacjach trudnych, - innej pozycji dziecka w grupie przedszkolnej niż w rodzinie, - zmiany w sytuacji rodzinnej wywołanej faktem podjęcia przez matkę pracy zawodowej.
Konsekwencją tego jest fakt że dziecka nie jest w stanie kontrolować sytuacji i odczuwa ją jako zagrożenie. Dzieci na nowe sytuacje reagują w różne sposób:
- płaczem, w ten sposób emocje znajdują ujście;
- wycofaniem - emocje nie znajdują ujścia, maluch staje się apatyczny, smutny;
- pozorną akceptacją -dziecko stosuje się do poleceń pani nauczycielki, jego zachowanie w przedszkolu nie budzi niepokoju, natomiast w domu staje się nie wytrzymania;
- zaburzeniem funkcjonowania - objawem może być np. moczenie nocne, jąkanie. Taka sytuacja wymaga interwencji specjalistów.
Proces przystosowania się dzieci 3-letnich do przedszkola może sprawić korzystne zmiany w ich rozwoju pod warunkiem, że będzie on przebiegał na miarę możliwości dziecka. Nie każdy 3-latek jest na tyle dojrzały i gotowy, aby temu procesowi samodzielnie nadać właściwy kierunek. Istnieje potrzeba wsparcia dziecka w tym działaniu przez intencjonalnie stworzone środowisko wychowawcze. Trudna adaptacja dziecka do przedszkola i przeżycia z nią związane mogą bowiem spowodować u dziecka 3 letniego barierę utrudniającą oddziaływanie wychowawczego - dydaktyczne przedszkola, a nawet zahamować jego aktywność i rozwój.
Adaptację ułatwia:
- racjonalne podjęcie decyzji,
- pozytywne myślenie o placówce (zaufanie do personelu),
- poznanie placówki przez dziecko,
- wcześniejsze dostarczenie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi, bycia bez mamy,
- umożliwianie kontaktów z innymi dziećmi,
- usamodzielnianie dziecka,
- jasne ustalenie reguł gry i konsekwencja w ich przestrzeganiu ( kto, gdzie, kiedy, dlaczego ),
- stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki ( krótki czas pobytu),
- akceptacja dziecka i rozumienie jego stresu, wspieranie dziecka,
- okazywanie spokoju, stwarzanie poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania,
- czas na bycie z dzieckiem po odebraniu z przedszkola,
- ujednolicenie rytmu życia w przedszkolu i w domu.
Adaptację utrudnia:
- niepewność decyzji,
- brak zaufania do placówki, podejrzliwość wobec personelu,
- wyrzuty sumienia, niepokój, lęk, poczucie zagrożenia,
- nieznajomość placówki,
- brak jasnych reguł, zmienność
- traktowanie dziecka przedmiotowo,
- brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi,
- nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą,
- " złe" przyzwyczajenia dziecka ( zasypianie z dzieckiem ),
- " rzucenie na głęboką wodę"- pełny wymiar godzin,
- straszenie przedszkolem,
- pośpiech, zdenerwowanie, spóźnianie się - brak czasu dla dziecka, zabieganie,
- brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucenie.
Udany start dziecka w przedszkolu jest efektem współdziałania wszystkich podmiotów tego procesu, a więc dziecka, jego rodziny, pracowników przedszkola ( kadry pedagogicznej i personelu pomocniczego), otoczenia społecznego ( grupy rówieśniczej, środowiska lokalnego). Budowanie dobrych relacji uwzględniających potrzeby obu stron nie jest procesem łatwym, ani szybkim, jednak przez wypracowanie bliskich i stałych form kontaktu korzyści mogą czerpać obydwie strony.
Nauczyciele:
* Więcej wiedzą o dziecku - łatwiej się im pracuje.
* Czują się bezpieczniej wiedzą, że ich praca znajduje zrozumienie.
* W trudnych sytuacjach mogą liczyć na współpracę z rodzicami.
* Mają możliwość korekty działań wychowawczych.
* Czują się docenieni, traktowani jak partnerzy.
* Są śmielsi w proszeniu o pomoc i dzieleniu się opiniami.
Rodzice:
* Mają więcej informacji o dziecku, lepiej je poznają.
* Czują się bezpiecznie wiedząc, że w każdym momencie spotkają się ze zrozumieniem nauczyciela.
* Czują się ważnymi partnerami w wychowaniu.
* Mają możliwość zwiększenia kompetencji wychowawczych w sytuacjach kryzysowych, mogą sprawniej udzielić pomocy dziecku.
Zaangażowanie rodziców w życie placówki nie tylko łączy ich z przedszkolem, ale i ze sobą. Siła tkwi zawsze w zespole. Wspólna troska o dobro dziecka, wzajemne zrozumienie i współpraca wyżej wymienionych środowisk powinny być gwarantem sukcesu.
Opracowała: Wanda Dynkwald
Literatura:
Kąkol M. , "Z badań nad warunkami adaptacji dzieci trzyletnich do przedszkola"
Gruszczyk – Kolczyńska E., "Płaczę i rozpaczam, gdy muszę iść do przedszkola"
Lubowiecka J., "Trudności dziecka w przystosowaniu się do przedszkola"
Lesiak D., "Współczesne formy pracy sprzyjające adaptacji dziecka trzyletniego w przedszkolu"
Mirosławska J., Lesiak D., "Płakania, w której nikt nie płacze".